Ilmestyskirjan 10. luvussa Johannes esittelee väkevän enkelin, joka laskeutuu alas taivaasta ja asettuu seisomaan toinen jalka meren ja toinen maan päälle ja vannoo taivaan ja maan Luojan, ikuisesti elävän Jumalan (Ehjeen) kautta, että aika loppuu silloin, kun seitsemäs enkeli puhaltaa pasuunaan. Ihmiskunnalle annettu aika tulee siis päättymään tuona hetkenä! Ajan loppuminen tarkoittaa Jumalan armon päättymistä. Aika siis mittaa Jumalan armon pituuden kestämistä, sitä miten pitkään Hän kutsuu lapsiaan takaisin Kotiin.
In Revelation 10, John presents a strong angel descending from heaven and standing with one foot on the sea and the other on the land, swearing by the Creator of heaven and earth, the eternally living God (Ehyeh), that time will end when the seventh angel blows his trumpet. So the time given to humanity will end at that moment! The end of time means the end of God's grace. So time measures the length of God's grace, how long He calls His children back Home.
Seitsemännen enkelin puhaltaessa pasuunaan tämän maailman Ruhtinaan herruus loppuu, ja koko maailman kuninkuus siirtyy Jumalan Voidellulle, Jeshualle, jonka hallinto tulee jatkumaan ikuisesti (Ilm. 10: 15). Sinä hetkenä aika vaihtuu ikuisuudeksi.
When the seventh angel blows his trumpet, the dominion of the Prince of this world will end, and the kingdom of the whole world will pass to God’s Anointed One, Yeshua, whose reign will continue forever (Rev. 10:15). At that moment, time will change to eternity.
Sitä milloin tuo tärkeä hetki koittaa, on yritetty laskea ja ennustaa huolimatta siitä, että itse Jeshua sanoi: ”... siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin” (Matt. 24: 36).
There have been attempts to calculate and predict when that important moment will come, despite the fact that Yeshua himself said: "... of that day and hour no one knows, not even the angels in heaven, nor the Son, but only the Father" (Matthew 24:36).
Jostakin syystä Kuningas Jaakon Käännöksessä (KJV) tuosta jakeesta puuttuu maininta Pojasta, vaikka se on kuitenkin kreikankielisessä Novum Testamentum Graece’ssa. Mutta koska Isä ja Poika ovat yksi (Joh. 10: 30) tavoitteissaan ja toimissaan, Poika kyllä saa tietää Isältä, milloin Hänen Kuninkuutensa hetki koittaa. Koska tuota hetkeä ei ole etukäteen ilmoitettu ihmiskunnalle eikä edes enkeleille, sen laskeminen ja ennustaminen on meille ihmisille täysin turhaa ajanhukkaa. Sen sijaan voimme kyllä laskea, kuinka pitkä Jumalan armonaika on ollut ihmiskuntaa kohtaan tähän mennessä.
For some reason, the King James Version (KJV) omits the mention of the Son from that verse, although it is in the Greek Novum Testamentum Graece. But since the Father and the Son are one (John 10:30) in purpose and action, the Son does know from the Father when the time for His Kingdom will come. Since that time has not been announced in advance to mankind, or even to angels, calculating and predicting it is a complete waste of time for us humans. Instead, we can calculate how long God’s grace has been toward mankind up to now.
Koska Vanhan Testamentin kirjoitukset ovat Tanakin tekstejä, luulisi juutalaisten tietävän ihan tarkalleen, paljonko aikaa on kulunut maailman luomisesta. Mutta heidän ajanlaskunsa hämmästyttää minua suuresti! Juutalaisen ajanlaskun lähtökohta on vuosi 3760 eaa., jolloin maailman luominen tapahtui heidän mukaansa.
Since the Old Testament writings are Tanakh texts, you would think that the Jews would know exactly how much time has passed since the creation of the world. But their calendar amazes me greatly! The starting point of the Jewish calendar is the year 3760 BCE, when the creation of the world took place according to them.
Kun tuohon lukuun 3760 lisätään kulloinkin meneillään oleva vuosi, saadaan summaksi maailman luomisesta kulunut aika. Näin ollen maailman luomisesta olisi kulunut nyt 5785 vuotta (3760 + 2025 = 5785). Ei voi pitää paikkaansa! On ryhdyttävä tarkistamaan Vanhan Testamentin tekstejä ja laskemaan kulunutta aikaa! Eikä tehtävä ole loppujen lopuksi edes vaikea.
When the current year is added to that number 3760, the total is the time that has passed since the creation of the world. Therefore, 5785 years have now passed since the creation of the world (3760 + 2025 = 5785). This cannot be true! We must start checking the texts of the Old Testament and calculating the time that has passed! And the task is not even difficult after all.
Näin etenin tehtävän kanssa: Ensiksi tarkistin pari kymmentä vuotta aikaisemmin tekemäni aikajanan Aadamista Abrahamiin ja jatkoin siitä eteenpäin. Totesin, että jos Raamatussa annetut tiedot pitävät paikkansa Jaakob alias Israel kuoli vuonna 2255 luomisen jälkeen. Siihen saakka ei ole pienintäkään epäilyksen häivää koskien kulunutta aikaa.
This is how I proceeded with the task: First, I checked the timeline I had made a couple of decades earlier from Adam to Abraham and continued from there. I concluded that if the information given in the Bible is correct, Jacob, aka Israel, died in the year 2255 after creation. Until then, there is not the slightest doubt about the time that has passed.
Sitten seuraa ajanjakso, josta ei voi olla yhtä varma kuin Jaakobin kuolinvuoteen saakka. Vastauksetta jää eräitä kysymyksiä: Milloin Joosef syntyi? Tiedetään kyllä, että hän eli 110 vuotta. Miten pitkään heprealaiset/israelilaiset saivat elää rauhassa Egyptissä ennen kuin heidät alistettiin orjatyöhön? Aabrahamille ilmoitettiin, että hänen jälkeläisensä joutuvat elämään muukalaisina maassa, jossa heitä sorrettaisiin 400 vuotta (1. Moos. 15: 13; Ap.t. 7: 6).
Then follows a period of time that cannot be as certain as the year of Jacob’s death. Some questions remain unanswered: When was Joseph born? It is known that he lived for 110 years. How long were the Hebrews/Israelites allowed to live in peace in Egypt before they were subjected to slave labor? Abraham was told that his descendants would have to live as strangers in a land where they would be oppressed for 400 years (Gen. 15:13; Acts 7: 6).
Mutta israelilaisten kerrotaan asuneen Egyptissä 430 vuotta (2. Moos. 12: 40). Sisältyykö noihin 430 vuoteen sekä orjuuden aika että se rauhan aika, joka vallitsi niin kauan, kun Joosef eli ja kun vallassa oleva Egyptin farao tiesi/muisti Joosefin ansiot?
But the Israelites are said to have lived in Egypt for 430 years (Ex. 12:40). Does that 430 years include both the time of slavery and the time of peace that existed while Joseph was alive and the ruling Pharaoh of Egypt knew/remembered Joseph's merits?
Okei, mutta kun Jaakobin kuolinvuoteen 2255 lisätään 430 vuotta, päädymme vuoteen 2686 luomisesta. Exoduksen vuosi oli vuosi 2686 luomisen jälkeen... mahdollisesti.
Okay, but when we add 430 years to Jacob's death year of 2255, we end up with the year 2686 from creation. The year of the Exodus was the year 2686 after creation... possibly.
Kuningas Salomo aloitti neljäntenä hallitusvuotenaan Jerusalemin temppelin rakentamisen 480 vuotta Egyptistä lähtemisen jälkeen (1. Kun 6: 1). Jos pitää paikkansa, että Salomo nousi kuninkaaksi 971 eaa., hänen neljäs hallitusvuotensa oli 967 eaa.
King Solomon began building the temple in Jerusalem in the fourth year of his reign, 480 years after the Exodus from Egypt (1. Kings 6: 1). If it is correct that Solomon became king in 971 B.C.E., his fourth year of reign was 967 B.C.E.
Selvittääksemme kuinka pitkä aika kului "ensimmäisestä Adamista viimeiseen Adamiin” (1. Kor. 15: 45) eli Adamista Jeshuaan, tarvitsee vain laskea yhteen luvut: 2255, 430, 480 ja 967. Vastaus on 4132 vuotta. Epätarkkuutta saattaa olla jonkin verran, mutta ei kuitenkaan 300 - 400 vuotta, niin kuin juutalaisten tulkinnassa on. Juutalaisten ja minun aikalaskut eroavat 375 vuodella.
To find out how long it took from “the first Adam to the last Adam” (1 Cor. 15:45), that is, from Adam to Yeshua, we only need to add up the numbers: 2255, 430, 480 and 967. The answer is 4132 years. There may be some inaccuracy, but it is not 300 - 400 years, as the Jewish interpretation has it. The Jewish and my chronologies differ by 375 years.
Kannattaa muuten huomioida Paavalin käyttämät sanat ”ensimmäinen ja viimeinen Adam” eikä ensimmäinen ja toinen. Tuntuu siltä, että Paavali tiesi jostakin kolmannesta Adamista noiden kahden välissä.
By the way, it’s worth noting that Paul used the words “the first and the last Adam” rather than the first and the second. It seems that Paul knew of a third Adam between those two.
On huomioitava myös Danielin pitkä aikaprofetia (Dan. 9. luku), joka alkaa Persian kuninkaan Artakserkses I:n vuonna 457 eaa. antamasta käskystä rakentaa Jerusalemin temppeli, ja joka jatkuu ajanlaskun taitteen tälle puolelle aina vuoteen 1844, ja joka vahvistaa Jeshuan syntymä-, kaste- ja kuolinvuoden.
We must note also Daniel's long time prophecy (Dan. 9), which begins with the order given by Persian King Artaxerxes I in 457 BCE to build the temple in Jerusalem, and which continues on this side of the timeline until 1844, and which confirms the year of Yeshua's birth, baptism, and death.
Mutta juutalaiset eivät pidä Danielia edes profeettana, sillä hänen kirjansa on sijoitettu Tanak’issa kirjoitusten (Ketuvim) eikä profeettakirjojen (Nevi’im) joukkoon.
But the Jews do not even consider Daniel a prophet, because her book is placed in the Tanakh among the writings (Ketuvim) and not among the prophets (Nevi’im).
Mitkä vuodet tai ajanjaksot juutalaiset jättävät pois laskuista, ja poistetaanko ne alkupäästä heti luomisen jälkeen vai eaa-jakson loppupäästä ennen Jeshuan syntymää?
What years or periods do Jews leave out of their calculations, and are they removed from the beginning immediately after creation or from the end of the BCE period before the birth of Yeshua?
Perinteisesti on ajateltu, että ihmiskunnalle annettu aika olisi yhteensä 6000 vuotta, ja että se jakautuisi 4000 vuoteen eaa. ja 2000 vuoteen jaa. Verratessani juutalaista ajanlaskua tähän malliin, juutalaisesta ajanlaskusta näyttää puuttuvan 240 vuotta. Genesiksen viidennen luvun antamien tietojen mukaan 240 vuotta Adamista vie Enoksen aikaan, sillä Enos eli vuosina 235 - 1140 luomisen jälkeen. Ja Enoksen aikaan alettiin huutaa avuksi Jahven nimeä (1. Moos. 4: 26).
Traditionally, it has been thought that the total time allotted to mankind would be 6,000 years, and that this would be divided into 4,000 years B.C. and 2,000 years C.E. When I compare the Jewish calendar with this model, the Jewish calendar seems to be missing 240 years. According to the information given in Genesis chapter five, 240 years from Adam takes us to the time of Enosh, for Enosh lived from 235 to 1140 years after creation. And in the time of Enosh people began to call on the name of Yahweh (Gen. 4:26).
Nimi יהוה Jahve on juutalaisille tärkeä, se tiedetään! Mutta juutalaisissa lähteissä ja Targumeissa kerrotaan myös, että Enoksen aikana ihmiset alkoivat erehtyä, ja että Enos oli epäjumalanpalvelija, joka johti ihmiset palvomaan taivaankappaleita; aurinkoa, kuuta ja tähtiä. Jahven huutaminen liittyy näin ollen pakanuuteen. Jumala ilmoitti Moosekselle nimensä olevan אהיה Ehjee (2. Moos. 3: 14).
The name יהוה Yahweh is important to the Jews, it is known! But Jewish sources and Targums also tell us that during the time of Enosh, people began to err, and that Enosh was an idolater who led people to worship celestial bodies; the sun, moon and stars. The cry of Yahweh is therefore associated with paganism. God revealed to Moses his name as אהיה Ehyeh (Exodus 3:14).
Selittäneekö vuodesta 3760 eaa. alkava ajanlasku myös sen, miksi Genesiksen alussa on kaksi erilaista luomiskertomusta? Mahtavatko juutalaiset sijoittaa Jahvistisen luomiskertomuksen (1. Moos. 2: 4 - 25) ajanlaskunsa alkuun, ja korvata Adamin Enoksella? Vanhassa Testamentissa Enos אנוש näyttää olevan synonyymi nimelle Adam אדם merkityksessä ihminen/ihmiskunta. Tekstejä, joissa enosh אנוש korvaa nimen adam אדם löytyy Vanhasta Testamentista yli neljäkymmentä.
Does the chronology starting from 3760 BCE also explain why there are two different creation stories at the beginning of Genesis? Could the Jews place the Yahwistic creation story (Genesis 2:4-25) at the beginning of their chronology, and replace Adam with Enos? In the Old Testament, Enos אנוש seems to be synonymous with the name Adam אדם in the sense of man/humanity. There are over forty texts in the Old Testament where enosh replaces אנוש the name adam אדם.
Olen kysynyt juutalaisesta ajanlaskusta parilta asiantuntijalta; henkilöiltä, joiden arvelin tuntevan juutalaisuutta ja tietävän mahdollisen selityksen juutalaiselle tavalle laskea kulunutta aikaa, mutta en ole saanut vastauksia. Vastauksia odotellessani tein oman aikajanani, ja totesin, että ihmiskunta on saanut Isältä armoa armon päälle. Mutta näin ei tule jatkumaan loputtomasti!
I have asked a couple of experts about Jewish chronology; people I thought were familiar with Judaism and might have a possible explanation for the Jewish way of counting time, but I have not received answers. While waiting for answers, I made my own timeline, and concluded that humanity has received grace upon grace from the Father. But this will not continue indefinitely!
Ihminen /ihmiskunta on ylittänyt perinteisen tulkinnan mukaisen 6000 vuoden rajan jo yli sadalla vuodella, sillä 4132 + 2025 = 6157. Maailma on ajautunut äärimmäiseen hulluuteen, josta sen voi pelastaa ainoastaan Jeshuan eli Ihmisen Pojan paluu.
Man/humanity has already exceeded the traditional 6000-year limit by over a hundred years, as 4132 + 2025 = 6157. The world has descended into extreme madness, from which only the return of Yeshua, the Son of Man, can save it.
TULE JO PIAN, JESHUA! TULE, HERRAMME JEESUS!
COME SOON, YESHUA! COME, OUR LORD JESUS!
*****************************************
Aikaa eaa. voidaan laskea arviolta myös Jeshuan /Jeesuksen sukuluetteloiden pohjalta, jotka ovat Uudessa Testamentissa (Matt. 1: 1 - 17 ja Luuk. 3: 23 - 38). Luettelot poikkevat kyllä toisistaan merkittävästi, sillä Matteuksessa luetellaan vain 42 sukupolvea (Abrahamista Jeshuaan) ja Luukkaassa 77 sukupolvea (Jeshuasta Adamiin).
Kysymys kuuluu: montako vuotta lasketaan yhden sukupolven iäksi? Ennen vedenpaisumusta ihmiset elivät huomattavasti pidempään kuin sen jälkeen. Jos oletusarvo on 100 - 120v. ennen vedenpaisumusta ja 50 vuotta sen jälkeen, saadaan molemmista sukuluettelosta tulokseksi vähintäinkin 4000 vuotta.
The time BC can also be calculated approximately based on the genealogies of Yeshua/Jesus, which are in the New Testament (Matt. 1: 1 - 17 and Luke 3: 23 - 38). The lists differ significantly from each other, as Matthew lists only 42 generations (from Abraham to Yeshua) and Luke lists 77 generations (from Yeshua to Adam).
The question is: how many years are counted as the age of one generation? Before the flood, people lived considerably longer than after it. If the default value is 100 - 120 years before the flood and 50 years after, both genealogies give a result of at least 4000 years.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti