lauantai 13. tammikuuta 2024

Jumalan Pojan pre-eksistenssi UT:ssa * The pre-existence of the Son of God in the NT

Muodonmuuttajia tunnetaan mytologiassa ja fiktiossa, kansantaruissa ja saduissa. Pidetään täysin sopivana lukea lapsille esim. Grimmin veljesten satua rupikonnaksi muuttuneesta prinssistä, mutta sopiiko heille kertoa Raamatun tekstien pohjalta Jumalan Pojan syntymisestä ihmiseksi.

Shapeshifters are known in mythology and fiction, folktales and fairy tales. It is considered perfectly appropriate to read to children, for example, the Grimm brothers' fairy tale about the prince who turned into a toad, but is it appropriate to tell them about the birth of the Son of God as a human based on the texts of the Bible.

Tämä kirjoitus on jatkoa edelliseen kirjoitukseeni; olen koonnut tähän kirjoitukseen Uuden Testamentin tekstejä, joiden pohjalta voidaan ajatella A) Jeshuan olleen olemassa taivaassa jo ennen ihmiseksi syntymistään ja B) Jeshuan olleen olemassa jo maailman luomisessa ja C) Jeshuan olleen olemassa jo sitäkin aikaisemmin.

This article is a continuation of my previous article; I have collected in this writing texts from the New Testament, on the basis of which it can be thought that A) Yeshua existed in heaven even before he was born as a man and B) Yeshua already existed at the creation of the world and C) Yeshua existed even earlier.


A) Jumalan Poika oli olemassa taivaassa jo ennen ihmiseksi tulemistaan:

Joh. 1: 15: ”Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: ’Tämä on se, josta minä sanoin: se joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä.’”

Johannes Kastaja syntyi puoli vuotta ennen serkkuaan, mutta hän tiesi Jeshuan olleen olemassa jo ennen hänen syntymäänsä.

Joh. 3: 13: ”Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa.”

Näissä Johanneksen evankeliumiin tallennetuissa Jeshuan sanoissa Nikodeemukselle on viittaus 1. maan luomiseen ja Jeshuan/Sanan nousemiseen ylös taivaaseen sen jälkeen, 2. Jeshuan ihmiseksi tulemiseen ja sen yhteydessä taivaasta alas astumiseen/tulemiseen, 3. Jeshuan taivaaseen nousemiseen kuolemansa ja ylösnousemuksensa jälkeen, 4. Jeshuan ikuiseen olemiseen, Hänen taivaalliseen sukujuuriinsa.

Joh. 3: 31: ”Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntynyt maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka on taivaasta, on yli kaikkien.”

Joh. 6: 33: ”Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän.”

Joh. 6: 38: ”Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt.”

Joh. 6: 62: ”Mitä  sitten, jos te saatte nähdä Ihmisen Pojan nousevan sinne, missä hän oli ennen!

Joh. 8: 14: ”Jeesus vastasi ja sanoi heille: Vaikka minä todistankin itsestäni, on todistukseni pätevä, sillä minä tiedän, mistä minä olen tullut ja mihin minä menen; mutta te ette tiedä, mistä minä tulen, ettekä, mihin minä menen.”

Joh. 8: 23: ”Ja hän (Jehsua) sanoi heille: ’Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta.’”

Joh. 8: 58: ”Jeesus sanoi heille: ’Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.’”

Ihmisen oleminen on väliaikaista, sillä ihmisen elämä rajoittuu syntymän ja kuoleman välille. Jumalan Pojan oleminen on yhtä ikuista kuin Isän. Hän on aina, Hän on EHJEE.

Joh. 13: 3: ”niin Jeesus tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö,”

Joh. 16: 28:Minä olen lähtenyt Isästä ja tullut maailmaan; jälleen minä jätän maailman ja menen Isän tykö.

1. Kor. 15: 47: ”Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.”

1. Joh. 1: 2: ”ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille.


A) The Son of God already existed in heaven before becoming a man:

John 1: 15: John bare witness of him, and cried, saying, This was he of whom I spake, He that cometh after me is preferred before me: for he was before me.”

Johannes the Baptist was born half a year before his cousin, but he knew that Yeshua existed even before he was born.

John 3: 13: ”And no man hath ascended up to heaven, but he that came down from heaven, even the Son of man which is in heaven.”

In these words of Yeshua to Nicodemus recorded in the Gospel of John, there is a reference to 1. the creation of the earth and the ascension of Yeshua/the Word to heaven after that, 2. Yeshua's becoming a man and His coming down from heaven, 3. Yeshua's ascension to heaven after His death and resurrection, 4. to Yeshua as an eternal being, to His heavenly lineage.

John 3: 31: ”He that comet from above is above all: he that is of the earth is earthly, and speaketh of the earth: he that cometh from heaven is above all.

John 6: 33: For the bread of God is he which cometh down from heaven, and giveth life into the world.

John. 6: 38: ”For I came down from heaven, not to do mine own will, but the will of him that sent me.

John 6: 62: "What and if ye shall see the Son of man ascend up where he was before.”

John 8: 14: ”Jesus answered and said unto them, Though I bear record of myself, yet my record is true: for I know whence I came, and whither I go; but ye cannot tell whence I come, and whither I go.”

John 8: 23: ”And he (Yeshua) said unto them, Ye are from beneath; I am from above: ye are of this world; I am not of this world.

John 8: 58: ”Jesus said unto them, Verily, verily, I say unto you, Before Abraham was, I am.

Being human is temporary, because human life is limited between birth and death. Being the Son of God is as eternal as the Father's. He is always, He is EHYEH.

John 13: 3: ”Jesus knowing that the Father had given all things into his hands, and that he was come from God, and went to God

John 16: 28: ”I came forth from the Father, and am come into the world: again, I leave the world, and go to the Father.

1. Cor. 15: 47: ”The first man is of the earth, earthly: the second man is the Lord from heaven.”

1. John 1: 2: ”For the life was manifested, and we have seen it, and bear witness, and shew unto you that eternal life, which was with the Father, and was manifested unto us."

 



B) Jumalan Poika oli olemassa jo maailman luomisessa:

Joh. 1: 10: ”Maailmassa hän (Totinen valkeus) oli, ja maailma on hänen kauttaan saanut syntynsä, ja maailma ei häntä tuntenut”

1. Kor. 8: 6: ”niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa.”

Kol 1: 16: ”Sillä hänessä (Pojassa) luotiin kaikki, mikä taivaassa ja maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen."

Hepr. 1: 2: ”on hän (Jumala) näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän on myös maailman luonut.”

Ilm. 3: 14: ”Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: ’Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku.


B) The Son of God already existed at the creation of the world:

John 1: 10: ”He ( the True Light) was in the world, and the world was made by him, and the world knew him not.”

1. Cor. 8: 6: ”But to us there is but one God, the Father, of whom are all things, and we in him; and one Lord Jesus Christ, by whom are all things, and we by him.”

Col. 1: 16: ”For by him (the Son) were all things created, that are in heaven, and that are in earth, visible and invisible, whether they be thrones, or dominions, or principalities, or powers: all things were created by him, and for him.”

Hebrews 1: 2: ”(God) Hath in these last days spoken unto us by his Son, whom he hath appointed heir of all things, by whom also he made the worlds,”

Rev. 3: 14: ”And unto the angel of the church of the Laodiceans write: These things saith the Amen, the faithful and true witness, the beginning of the creation of God."




C) Jumalan Poika oli olemassa jo ennen maailman luomista:

Joh. 17: 5: ”Ja nyt, Isä, kirkasta sinä minut  tykönäsi sillä kirkkaudella, joka minulla oli sinun tykönäsi, ennenkuin maailma olikaan.”

Joh. 17: 24: ”Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista.

Kol. 1: 15, 17: ”ja hän (Poika) on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen kaikkea luomakuntaa... ja hän on ennen kaikkea, ja hänessä pysyy kaikki voimassa.

1. Piet. 1: 20: ”hänen (Kristuksen), joka tosin oli edeltätiedetty jo ennen maailman perustamista, mutta vasta viimeisinä aikoina on ilmoitettu teitä varten.”


C) The Son of God already existed before the creation of the world:

John 17: 5: ”And now, O Father, glorify thou me with thine own self with the glory which I had with thee before the world was.”

John 17: 24: ”Father, I will that they also, whom thou hast given me, be with me where I am; that they may behold my glory, which thou hast given me: for thou lovedst me before the foundation of the world.”

Col. 1: 15, 17: ”Who (the Son) is the image of the invisible God, the firstborn of every creature... And he is before all things, and by him all things consist.”

1. Peter 1: 20: ”Who (Christ) verily was foreordained before the foundation of the world, but was manifest in these last times for you."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti