4. vuosisadalta peräisin olevassa Athanasiuksen uskontunnustuksen alkuosassa sanotaan näin:
Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.
Yhteinen kristillinen usko on tämä: Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta.
Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.
Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki: Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton.
Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön.
Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön.
Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias.
Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.
Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta.
Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt.
Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.
Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.
Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin....
Athanasiuksen uskontunnustukseen ja kristillisen kirkon kolminaisuusoppiin perustuen kirkkotaiteessa kuvataan yleensä kolmea jumalallista olentoa/persoonaa istumassa rinnakkain taivaallisilla valtaistuimilla. Taiteilijat ovat kuvanneet Pyhän Hengen persoonana Isä-Jumalan ja Pojan rinnalla jo yli 1700 vuoden ajan ilman, että heidän kuvallisilla tulkinnoillaan on pienintäkään raamatullista tukea.
Raamatussa ei mainita missään yhteydessä sanaakaan Pyhän Hengen valtaistuimesta. Isän valtaistuimesta löytyy useita tekstejä Vanhan Testamentin puolelta, ja Jeeshuan/Karitsan valtaistuimesta kirjoitetaan Uudessa Testamentissa.
Seuraavaksi lyhyt katsaus Raamatun valtaistuin-teksteihin:
📖 Taivas on Jumalan valtaistuin - Jes. 66: 1; Matt. 5: 34; Ap.t. 7: 49
📖 Kerubit kannattavat Jumalan valtaistuinta - 1. Sam. 4: 4; 2. Kun. 19: 15; Ps. 80: 2; Jes. 37: 16
📖 Hesekiel sai nähdä Jumalan valtaistuimen - Hes. 1: 26 ->
📖 Johannes näki taivaassa valtaistuimen ja istujan sen päällä - Ilm. 4: 2; 19: 4
📖 Jumala peittää/verhoaa valtaistuimensa pilvillä - Job 26: 9
📖 Korkein istuu valtaistuimella vanhurskaana tuomarina - Ps. 9: 5; 89: 15
📖 Daniel näki Vanhanikäisen istuvan valtaistuimelleen jakamaan oikeutta - Dan. 7: 9
📖 Jumalan valtaistuin vahvistuu hänen vanhurskaudestaan - Sanal. 16: 12
📖 Jumalan ja Jumalan Pojan valtaistuin ovat ikuisuudesta, ja se pysyy ikuisesti Ps. 45: 7; 93: 2; Vlt. 5: 19; Hepr. 1: 8
📖 Jeeshua, ylimmäinen pappimme, istuu Majesteetin valtaistuimen oikealla puolella - Matt. 19: 28; Hepr. 8: 1; 12: 2
📖 Johannes näki vain Jumalan ja Karitsan valtaistuimen - Ilm.7: 17; 22: 1
📖 Taivaalliselle valtaistuimelle saavat istua kerran myös kaikki voittajat - Ilm. 3: 21
🤔 Isä-Jumalan ja Poika-Jumalan valtaistuimen lisäksi Raamatussa mainitaan ainoastaan Saatanan/Lohikäärmeen valtaistuin - Ilm. 2: 13; 13: 2. Onko kirkkotaiteessa korotettu Saatana Isän ja Pojan rinnalle? Saatana on kyllä henkiolento, ja hän eksyttää ihmisiä parhaansa mukaan esiintymällä Jumalan henkenä.
The beginning of the Athanasian Creed from the 4th century says:
Whosoever will be saved, before all things it is necessary that he hold the catholic faith. Which faith unless every one do keep whole and undefiled, without doubt he shall perish everlastingly. And the catholic faith is this: that we worship one God in Trinity, and Trinity in Unity; neither confounding the Persons, nor dividing the Essence. For there is one Person of the Father; another of the Son; and another of the Holy Ghost. But the Godhead of the Father, of the Son, and of the Holy Ghost, is all one; the Glory equal, the Majesty coeternal. Such as the Father is; such is the Son; and such is the Holy Ghost. The Father uncreated; the Son uncreated; and the Holy Ghost uncreated. The Father unlimited; the Son unlimited; and the Holy Ghost unlimited. The Father eternal; the Son eternal; and the Holy Ghost eternal. And yet they are not three eternals; but one eternal. As also there are not three uncreated; nor three infinites, but one uncreated; and one infinite. So likewise the Father is Almighty; the Son Almighty; and the Holy Ghost Almighty. And yet they are not three Almighties; but one Almighty. So the Father is God; the Son is God; and the Holy Ghost is God. And yet they are not three Gods; but one God. So likewise the Father is Lord; the Son Lord; and the Holy Ghost Lord. And yet not three Lords; but one Lord. For like as we are compelled by the Christian verity; to acknowledge every Person by himself to be God and Lord; So are we forbidden by the catholic religion; to say, There are three Gods, or three Lords. The Father is made of none; neither created, nor begotten. The Son is of the Father alone; not made, nor created; but begotten. The Holy Ghost is of the Father and of the Son; neither made, nor created, nor begotten; but proceeding. So there is one Father, not three Fathers; one Son, not three Sons; one Holy Ghost, not three Holy Ghosts. And in this Trinity none is before, or after another; none is greater, or less than another. But the whole three Persons are coeternal, and coequal. So that in all things, as aforesaid; the Unity in Trinity, and the Trinity in Unity, is to be worshipped. He therefore that will be saved, let him thus think of the Trinity....
Based on the Athanasian Creed and the Trinity doctrine of the Christian Church, church art usually depicts three divine beings/persons sitting side by side on heavenly thrones. Artists have depicted the Holy Spirit as a person alongside God the Father and the Son for more than 1,700 years without the slightest biblical support for their pictorial interpretations.
The Bible does not mention a single word about the throne of the Holy Spirit. There are several texts about the Father's throne in the Old Testament, and the throne of Jeshua/Lamb is written about in the New Testament.
Next, a brief overview of the throne texts in the Bible:
📖 Heaven is God's throne - Isa. 66: 1; Matt. 5:34; Acts. 7:49
📖 Cherubim support God's throne - 1 Sam. 4: 4; 2. Kings 19: 15; Ps. 80:1; Jes. 37: 16
📖 Ezekiel was allowed to see God's throne - Eze.1: 26 ->
📖 John saw a throne in heaven and one sitting on it - Rev. 4: 2; 19: 4
📖 God covers His throne with clouds - Job 26: 9
📖 The Most High sits on the throne as the righteous judge - Ps. 9: 4; 89: 14
📖 Daniel saw the Ancient of Days sitting on His throne to administer justice - Dan. 7:9
📖 God's throne is established by his righteousness - Prov. 16: 12
📖 The throne of God and the Son of God are from eternity, and it will remain forever Ps. 45: 6; 93: 2; Vlt. 5:19; Hebrew 1:8
📖 Jeshua, our High Priest, sits at the right hand of the throne of Majesty - Matt. 19: 28; Hebrew 8:1; 12:2
📖 John saw only the throne of God and the Lamb - Rev.7: 17; 22: 1
📖 On the heavenly throne all the winners will also sit once - Rev. 3: 21
🤔 In addition to the throne of God the Father and God the Son, only the throne of Satan/Dragon is mentioned in the Bible - Rev. 2: 13; 13: 2. Is Satan exalted next to the Father and the Son in church art? Satan is indeed a spirit, and he deceives people as best he can by pretending to be the spirit of God.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti