Ensimmäinen Mooseksen kirja (Genesis) alkaa kahdella eri luomiskertomuksella:
1. Ensimmäinen luomiskertomus löytyy jakeista 1: 1 - 2: 3.
Tätä luomiskertomusta kutsutaan elohistiseksi, koska siinä toimii luojana אלהים eli Elohim.
Elohim on väkevä Luoja, joka sai kaiken elollisen ilmestymään tyhjästä ja olemattomasta Sanansa voimalla (Ps. 33: 9).
Hänen luomisvoimaansa kuvaa heprean sana ברא (bara) "tehdä olemattomasta oleva".
Elohim antoi meille kodiksi täydellisen maailman ja asetti meihin 7-päiväisen rytmin.
The book of Genesis begins with two creation stories:
1. The first creation story is in 1: 1 - 2: 3.
This story is called Elohistic, because it's author is אלהים or Elohim. Elohim is a mighty Creator, who succeeded in making all living things from nothing/null by the power of his Word (Ps. 33: 9).
His creative power is described with a Hebrew word ברא (bara) "to make an existing thing from nothing". Elohim gave a perfect world to be our home and he set a 7-day-rhytm in us.
2. Toinen luomiskertomus löytyy jakeista 2: 4 - 25.
Tätä luomiskertomusta kutsutaan jahvistiseksi, koska siinä toimii luojana יהוה אלהים eli Jahve Elohim... lyhyesti hepreasta Jahve/Jehova. Jahven luomisvoima rajoittuu jo olemassa olevan materian uudelleenmuokkaamiseen. Adamin luomisessa hän käytti maan tomua (2: 7) ja Eevan luomisessa Adamin luuta (2: 22). Hänen työskentelyään kuvaa heprean sana עשה (asa). Jahven/Jehovan kiinnostus on keksittynyt miehen ja naisen suhteeseen.
2. The second creation story is in 2: 4 - 25.
This creation story is called Yahwistic, because it's author is יהוה אלהים or the Lord God... shortly from Hebrew Yahweh/Jehovah. The creative power of Yahweh is limited to reshape the already existing material. With Adam he used dust from earth (2: 7) and with Eve he used Adam's bone (2: 22). His acts are described with a Hebrew word עשה (asa). Yahweh's/Jehovah's interest is concentrated in the relationship between man and woman.
Kun/jos merkitsee nuo erilaiset jumaluudet kahdella eri värillä, maallikkokin näkee omin silmin hyvin selvästi, miten Genesiksen teksti on rakennettu vuoroin elohistisen vuoroin jahvistisen lähteen osista. Mutta tällainen tekstien yhdisteleminen sekoittaa nuo kaksi jumaluutta ikään kuin yhdeksi ja samaksi jumaluudeksi. Lieneekö se ollut suorastaan varsinainen tavoite ja päämäärä?
When/if you mark those different deities with two colors, you can see even as a layman with your own eyes, how the text of Genesis has been put together from alternately the parts of the Elohistic and Yahwistic sources. But this kind of combination of texts makes those two deities look like one and the same. Has it been even the aim and the goal?
On selvää, että oikea tosijumala tietää ja tuntee oman nimensä, mutta aivan yhtä selvää on, että sen tietää ja tuntee myös hänen vastustajansa, valhejumala. Muistakaamme kuitenkin, että valhejumalan tavoite on hämärtää käsitystä ja tietoa tosijumalan nimestä ja sekoittaa se mahdollisimman täydellisesti omaan nimeensä. Näin siksi, että valhejumalan päämäärä ja tavoite on nousta tosijumalan paikalle ja mieluummin hänen yläpuolelleen (Jes. 14: 13, 14).
It is clear that the true god knows his own name, but it is equally clear that even the false god knows it. However we must remember that the goal of the false god is to blur our perception and knowledge of the true god and to mix it as perfectly as possible with his own name. This is because the aim and the goal of the false god is to ascend to the level of the true god and rather higher above him (Isa. 14: 13, 14).
Eräs mielenkiintoinen keskustelu on tallennettu jakeisiin 1. Moos. 3: 1 - 5, jossa kerrotaan käärmeen ja Eevan keskustelusta. Kannattaa huomioida, mitä nimeä he käyttivät tosijumalasta! Vaikka "kertoja" johdattelee heti alkuun lukijan mieleen kuvan Jahvesta/Jehovasta (suomeksi "Herra Jumala"), käärme ei käyttänyt tuota nimeä lainkaan... ei myöskään Eeva omassa vastauksessaan. He molemmat käyttivät nimeä ELOHIM! Miksi? Siksi, että he molemmat tiesivät, että juuri Elohim on universumin Luoja/tosijumala... eikä Jahve/Jehova!
One interesting conversation has been written in Gen. 3: 1 - 5, a conversation between Eve and the serpent. Please note the name they used of the true god! Although the "storyteller" opens the conversation using the name of Yahweh/Jehovah (the Lord God in English), the serpent didn't use that name at all... not even Eve in her reply. They both used the name of ELOHIM! Why? Because they both knew that Elohim is the true god/the creator of the universe... not Yahweh/Jehovah!
Siis Elohim oli se, joka varoitti Adamia ja Eevaa! Mutta kumpikaan heistä ei loppujen lopuksi uskonut Elohimin varoitusta. Ja miten kävi? He molemmat lankesivat syntiin, joka on ihmiskunnan ensimmäinen seksuaalirikos... ei siis mikään "omenan" syöminen! Tuon lankeemuksen seurauksena Eeva synnytti Jahven/Jehovan/Herran avulla (1. Moos. 4: 1) Kainin. Mutta tuota ensimmäistä poikaa ei ole kelpuutettu Adamin sukuluetteloon (1. Moos. 5. luku). Miksi ei? Koska Kain oli "käärmeen siementä" (1. Moos. 3: 15).
Therefore it was Elohim that warned Adam and Eve! But after all neither of them didn't believe in his warning. And what happened? They sinned, and that sin was the first sexual crime of the mankind... not any "apple" eating! As a result of that fall Eve conceived and got Cain with the help of Yahweh/Jehovah/Lord (Gen. 4: 1). But that first son hasn't been accepted into the generations of Adam (the 5th chapter of Genesis). Why not? Because Cain is of "the seed of the serpent" (Gen. 3: 15).
Se, ettei Kain kuulu Aadamin sukuluetteloon tarkoittaa myös sitä, ettei hän kuulu myöskään siihen valtavaan ihmisketjuun, joka lähti polveutumaan Seetistä, josta noin 4000 vuotta myöhemmin syntyi myös maailman Vapahtaja. Se, että aikojen lopussa tulee ilmestymään "antikristus" antaa ymmärtää, että joku "antikristus" oli myös aikojen alussa. Ja Kain sopii täysin tuohon kuvaan.
The fact that Cain doesn't belong to the generations of Adam means also that he doesn't even belong to the human chain descending from Seth, from which also the Redeemer was born 4000 years later. The fact that there will be an "antichrist" in the end of the world makes sense that there was an "antichrist" also in the beginning of the world. And Cain fits perfectly into that picture.
Luomisessa Elohim antoi elämän, ja lunastuksessa hän antaa uuden elämän. Alkujaan valkeuden enkeliksi luotu Lucifer on aina ollut yhtä tietoinen ihmisen fyysistä elämää säätelevästä genomista kuin nykyajan tiede on nyt. Siksi hänen oli varsin helppo toteuttaa omat tarkoituksensa ansaansa langenneiden Eevan ja Adamin kanssa. Auttamalla Eevaa saamaan pojan hän onnistui nousemaan ensimmäisen ihmisparin huomioimaksi ja kunnioittamaksi jumaluudeksi. Siitä alkaen on ollut sota kahden jumaluuden välillä.
Elohim gave life in the creation and he gives new life in the redemption. Lucifer, once created as an angel of light, has always known the human genome regulating our physical life as well as the modern science knows it now. Therefore it was very easy for him to fulfil his own purpose with Adam and Eve who fell into his trap. By helping Eve to conceive he succeeded in rising to a considered and valued deity before the first human couple. From that time there has been a struggle between two deities.
Tulkinta, jonka mukaan Adam olisi syytön syntiinlankeemukseen ja joutunut kärsijän osaan vain Eevan lankeemuksen johdosta, on mielestäni naiivi. Adam nautti kiellettyä hedelmää (1. Moos. 3: 6) aivan samoin kuin Eevakin, mutta ilmeisesti häveliäisyydestä hänen tekonsa laatua ei ole paljastettu lainkaan Raamatun lehdillä. Roomalaiskirjeen mukaan "ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa; kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet: ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään." Eiköhän tuohon joukkoon sisälly myös Adam.
VastaaPoista