Kuluneella viikolla olen lueskellut jo toistamiseen Kari Kuulan kirjaa Paholaisen biografia ja huomannut mm. sen, ettei yhdestä lukemisesta kovin paljon jää näin vanhan ihmisen mieleen. Kari Kuula on kerännyt tietoa Pahuuden Ruhtinaasta sekä Raamatusta että sen ulkopuolelta ja valottanut laajasti sekä juutalaisuuden että kristillisyyden parissa eri aikakausina valinneita käsityksiä Luciferista alias Saatanasta.
During the past week I have been reading for the second time Kari Kuula's book about the biography of the Devil and realised that an old person like me can't remember very much after one reading. Kari Kuula has gathered information about the Devil both from the Bible and from outside and widely portrayed both the Jewish and Christian ideas of Lucifer alias Satan in different eras.
Ilmestyskirjasta tiedämme, että Lucifer aloitti sodan taivaassa, ja että tappiolle jäänyt Lohikäärme heitettiin enkeleineen maan päälle (Ilm. 12: 7 - 9). Mutta milloin tämä kapina tapahtui suhteessa Maan ja ihmiskunnan tapahtumiin nähden? Kuulan kirjassa kerrotaan, että toisen (2.) temppelin ajan kirjallisuudessa (500 eKr. - 100 jKr.) esitetään tähän kysymykseen kolme vastausvaihtoehtoa, jotka ovat:
1. toinen luomispäivä, jolloin näkyvän maailman luominen alkoi
2. kuudes luomispäivä, jolloin Jumala loi ihmisen
3. ennen vedenpaisumusta, kun "Jumalan pojat" yhtyivät "ihmisten tyttäriin"
According to the Book of Revelation we know that Lucifer began a war in heaven, but prevailed not, and so He was cast out on the earth with his angels (Rev. 12: 7 - 9). But when this rebellion took place in relation to the events of the Earth and mankind? Kari Kuula tells that in the literature from the second temple era ( 500 BC - 100 AD) there are three possible answers, and they are:
1. the second creation day, when the creation of the visible world started
2. the sixth creation day, when God created man
3. before the Flood, when "the sons of God" knew "the daughters of men"
Ensimmäisellä ihmisparilla ei ollut luettavanaan juutalaisten pyhiä tekstejä sen paremmin kuin Raamattuakaan, sillä heillä ei tainnut olla mitään kirjallista ilmoitusta Maan luomista edeltäneestä ajasta. Mutta he saivat sen sijaan seurustella Jumalan kanssa kasvoista kasvoihin. Mitä kaikkea Jumala ehti paljastaa heille, ennen heidän kohtalokasta lankeemustaan... emme tiedä... ja mitä kaikkea Jumalalta saamastaan tiedosta Aadam ja Eeva välittivät jälkipolville!
The first human couple didn't have any Jewish holy writings nor the Bible, for they didn't have any written information of the times before they themselves. But they were allowed to discuss with God face to face. What God had revealed to them before their fatal Fall... we don't know... and what Adam and Eve conveyed to their children!
Sekä Isä että Jeesus esitetään meille valkeutena Raamatussa.
Joh. 8: 12:ssa Jeesus sanoo: "Minä olen maailman valkeus."
1. Joh. 1: 5:ssa Johannes kirjoittaa: "Jumala on valkeus."
Kummassakin tekstikohdassa sana "valkeus" on hepreaksi ilman määräistä artikkelia, mikä tarkoittaa sitä, että kysymyksessä on erisnimi. Näin ollen sana valkeus voitaisiin kirjoittaa isolla alkukirjaimella... Valkeus.
Both the Father and Jesus are presented to us as a light in the Bible.
Jesus says in John 8: 12: "I am the light of the world."
John writes in 1. John 1: 5: "God is light."
In both texts the word "light" is without the definite article in Hebrew, which means that it's question of a proper noun. Therefore we could write as well: Light.
"Jumala on valkeus"... eikä "hänessä ole mitään pimeyttä" (1. Joh. 1: 5). Jos valkeus on Jumala-sanan synonyymi ja tunnus, silloin pimeys on Saatanan nimi ja tuntomerkki. Ja tämä periaatehan kulkee läpi Raamatun: "jumalattomat hukkuvat pimeyteen" (1. Sam. 2: 9)... "jumalattomien tie on kuin pimeys" (Snl. 4: 19)... "kansa, joka pimeydessä vaeltaa näkee suuren valkeuden" (Jes. 9: 1; Matt. 4: 16)... "joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta" (Kol. 1: 13)... "sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; emme ole yön emmekä pimeyden lapsia (1. Tess. 5: 5)... "joka on pimeydestä kutsunut meidät ihmeelliseen valkeuteensa" (1. Piet. 2: 9)... jne.
"God is light, and in him is no darkness at all" (1. John 1: 5). If light is a synonym and a code to the word God then darkness is Satan's name and sign. This principle goes through the whole Bible: "the wicked shall be silent in darkness" (1. Sam. 2: 9)... "the way of the wicked is as darkness" (Prov. 4: 19)... "the people that walked in darkness shall see a great light" (Isa 9: 2; Matthew 4: 16)... "who hath delivered us from the power of darkness" (Col. 1: 13)... "Ye are all the children of light, and the children of the day: we are not of the night, nor of darkness" (1. Thess. 5: 5)... "who hath called you out of darkness into his marvellous light" (1. Peter 2: 9)... etc.
On mielenkiintoista todeta, että sana pimeys esiintyy jo Raamatun toisessa jakeessa (1. Moos. 1: 2): "Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syyvyyden yllä..."
Tässä jakeessa heprean sana חשך (choshek) on myös ilman määräistä artikkelia, joten aivan hyvin voitaisiin kirjoittaa: "... ja Pimeys oli syvyyden yllä." Siis sen lisäksi, että luomista edeltävänä hetkenä mikään ei valaissut vesimassojen peittämää sysimustaa Maata, sen yllä oli itse persoonallinen Pimeys.
It's very interesting to see that the word darkness already exists in the second verse of the Bible (Gen. 1: 2). "And the earth was without form, and void; and darkness was upon the face of the deep..."
In this verse the Hebrew word חשך (choshek) is also without the define article, so you could just write: "... and Darkness was upon the face of the deep." In addition to that there was no light shining on the black Earth covered with the waters, there was the personal Darkness upon the face of the deep.
Se seikka, että pimeys peitti Maan ennen ensimmäistä luomispäivää, antaa minun ymmärtää, että Luciferin kapina ja lankeemus sekä kapinallisten ulosheittäminen taivaasta oli tapahtunut jo ennen Maan luomista. Heprean sana חשך (choshek) merkitsee sekä pimeyttä että tuhoa. Tuhon siemen oli siis olemassa jo ennen Maan luomista. Mutta tähänkin kysymykseen ihmiskunta tulee saamaan täydellisen vastauksen itse Valkeudelta/Jumalalta viimeisenä Tuomiopäivänä.
The fact that darkness covered the Earth before the first creation day makes me think that Lucifer's rebellion, his Fall and his expulsion from heaven had already happened before the creation of the Earth. The Hebrew word חשך (choshek) means both darkness and destruction. Thus the seed of destruction did exist even before the creation of the Earth. But on the last Judgment Day we'll get a perfect reply also to this question from the Light/God itself.
On kummallista, että vaikka Jeesus tuli tuomaan maailmaan valkeuden, se on vieläkin pimeyden vallassa. Vieläpä maailman lopussa tapahtuva "Herran päiväkin" on "pimeyden ja synkeyden päivä" (Jooel 2: 2; Aam. 5: 18; Sef. 1: 15). Maailma ei valkene, koska "ihmiset rakastavat pimeyttä enemmän kuin valkeutta (Joh. 3: 19).
It's strange that even though Jesus came to bring the light into the world, it's still in darkness. Even "the day of the Lord" in the end is called "a day of darkness and of gloominess" (Joel 2: 2; Amos 5: 18; Zeph. 1: 15). The world will not be enlightened, because "men loved darkness more than light" (John 3: 19).
"Eikö Herran päivä ole pimeys, eikä valkeus, eikö se ole synkeys, jossa ei ole valoa" (Aam. 5: 20)! Valkeus kirkastuu vasta, kun Paha/Pimeys poistuu kokonaan näyttämöltä!
"Shall not the day of the Lord be darkness, and not light? even very dark, and no brightness in it" (Amos 5: 20)! The Light is brightened only when Evil/Darkness totally leaves the stage!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti