perjantai 11. elokuuta 2017

Isä Pojassa ja Poika Isässä * Father in the Son and Son in the Father

Edellinen kirjoitukseni keräsi parissa päivässä poikkeuksellisen paljon lukijoita, ja eräällä sen perusteella käydyt keskustelut antoivat minun ymmärtää, että kolminaisuusopin vastaisuus herättää voimakkaitakin tunteita. Altavastaajana jatkan nyt yksinpuhelun merkeissä ja yritän kertoa, miten minä ymmärrän Jumalan/jumaluuden. Haluan tehdä sen tuomalla Raamatun tekstejä luettavaksi/kerrattavaksi.

My previous blog text caused in two days exceptionally many people to come and read it and the conversations after that made me understand that if I say something against the Trinity it may raise even strong emotions. As an underdog I continue now my monologue and try to tell you how I understand the deity. I want to do it by the Bible texts. 




Joh. 1: 18 1938-version mukaan:
"Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika, joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut."

Sama jae 1992-käännöksen mukaan:
"Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet."

Sama jae hepreaksi Franz Delitzschin (1813 - 1890) toimittamasta hepreankielisestä Uudesta Testamentista:
את האלהים לא ראה איש מעולם הבן היחיד אשר בחיק האב הוא  הודיע
ja edellinen teksti sana sanalta suomeksi:
Jumalaa ei ole nähnyt mies/ihminen milloinkaan
poika ainoa, joka sylissä isän
hän ilmoitti

Luulisi saksalaisen mutta heprean kielen asiantuntijan eläneen Delitzschin tienneen, mitä kirjoittaa.

Mielestäni vuoden 1992 käännöstä tehneet henkilöt ovat ottaneet itselleen oikeuden mennä lisäämään tähän tekstiin jotakin sellaista, mitä siihen ei kuulu.

John 1: 18 (KJV):
"No man hath seen God at any time; the only begotten Son, which is in the bosom of the Father, he hath declared him."

The English text follows the Hebrew text (above among the Finnish text) very well. But in the Finnish version of the year 1992 there is this kind of addition: ... the only Son, who himself is God...




Jeesuksen oma uskontunnustus löytyy Johanneksen evankeliumista, ja pidän sitä kaiken pohdiskeluni pohjana.

Joh. 17: 3:
"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

Se, että Jeesus puhuu tuossa yhteydessä Isälle, ilmenee pari jaetta aikaisemmin. Jeesus puhuu samaan hengenvetoon Isästä ja itsestään. Jeesus ei rinnasta itseään Jumalaan. Isä on Jeesukselle ainoa totinen/tutkittu/testattu totuus... totuuden Jumala.

Jumaluus on kuolemattomuutta, ja Jumalan on kuolematon. Sellainen voi olla vain Isä, hän, joka sanoo "MINÄ OLEN" (2. Moos. 3: 14). Vain Isä on aina... iankaikkisesti... lakkaamatta hetkeksikään olemasta. Ainoastaan Isällä ei ole alkua eikä loppua, sillä hänen olemisensa on iankaikkista. Vain Isä on kuolematon... vain Isä on Jumala.

We can find Jesus' own confession in the gospel of John and it is the base of my thinking.

John 17: 3:
" And this is life eternal, that they might know thee the only true God, and Jesus Christ, whom thou hast sent."

Jesus is speaking about his Father ( see the first verse). Jesus speaks at the same time both of his Father and himself. Jesus doesn't align himself with God. The Father is the only true/examined/tested God for him.

Divinity is immortality, and God is immortal. The only immortal one is the Father, he who says "I AM" (Ex. 3: 14). Only the Father exists always... for ever... without the smallest lack of existence. The Father is the only one who has no beginning nor end, for his existence is eternal. Only the Father is immortal... only the Father is God.




Kolminaisuudessa sanotaan olevan kolme jumalallista persoonaa. Näitä kolmea persoonaa kuvataan kirkkotaiteessa erillisinä olentoina, ja heidän erillisyyttään perustellaan Jeesuksen kastehetken tapahtumilla (Poika, Isän ääni ja Johanneksen näkemä kyyhkynen), ja Abrahamin kolmella vieraalla.
Varsinkin renessanssin ajan taide on täynnä kuvia kolmesta erillisestä persoonasta/Jumalasta (vrt. 2. Moos. 20: 4 - 6). Nykyajan symboliset teokset kolmesta yhdessä ja yhdestä kolmessa jättävät katsojan ihmettelemään niiden merkitystä ja sanomaa. Lieneekö nousussa oleva kolminaisuusvastaisuus vaikuttanut siihen, että taiteen esittämä viesti kolminaisuudesta on tullut yhä mystisemmäksi, onhan taide aina oman aikansa tulkki! On alettu korostaa kolmea persoonaa kolmen Jumalan sijasta.

Nikean uskontunnustusta edelsi Athanasioksen tunnustus, jonka Athanasios laati Areioksen käsityksiä ja oppeja vastaan. Athanasioksen tunnustuksessa puhutaan avoimesta kolmesta eri Jumalasta. Nikean tunnustuksessa ei suoraan sanota, että Jumalia on kolme, mutta se on antanut mahdollisuuden senkaltaisiin tulkintoihin. Seurakunnissa saattaa kuulla mitä mielikuvituksellisimpia saarnoja kolminaisuudesta. Eräässä oudoimmassa ja epäraamatullisimmassa kuulemassani saarnassa kolme Jumalaa aseteltiin jopa aivan uuteen järjestykseenkin, sillä siinä Pyhä Henki korotettiin suurimmaksi ja ylimmäksi Jumalaksi. Saarnaaja perusteli kantaansa sillä, että Poika kirkastaa Isää, ja Pyhä Henki kirkastaa Poikaa.

Persoona merkitsee nykykielellä henkilöä/ihmistä, mitä se alkujaan ei kuitenkaan tarkoittanut. "Person" tarkoitti latinan kielessä näyttelijän käyttämää naamiota/maskia. Kun sanat siirtyvät kielestä toiseen, ne saavat uusia merkityksiä ja vivahteita. Niinpä "person" on sittemmin merkinnyt myös näyttelijän roolia samoin kuin näyttelijää itseään. Vasta 1700-luvulla person-sana sai ranskan kielessä merkityksen henkilö/ihminen.

We have been taught that there are three divine persons in the Trinity. These persons have been pictured in the churchy art as separate creatures/beings, and they have been argued by the moment of Jesus baptise (the Son, the voice of the Father and the dove John the Baptist saw) and by the three visitors of Abraham. Especially in the period of Renaissance the artists pictured three separate persons/Gods (compare Ex. 20: 4 - 6). The modern symbols of three in one and one in three let the audience wonder and ask the meaning of the figures. Maybe the increasing opposition of the Trinity has caused the art more and more mystic, you see, the art always interprets it's own time. Now three persons are emphasised instead of three Gods.

But there was the Confess of Athanasios before the Nicaea Creed... made against Areios. Athanasios spoke openly of three separate Gods. In the Nicaea Creed three Gods are hidden behind three persons, but it gives the possibility to many various interpretations. In the most strange and unbiblical sermon I have ever heard The Holy Spirit was lifted to the greatest and highest God. The priest argued his speech that the Son brightens the Father and the Holy Spirit brightens the Son.

In modern language the word "person" means personality/human being/man, but it's original meaning differs. In Latin "person" meant at first the musk of an actor/actress. But when the words are loaned to other languages they usually change and gets new nuances. So "person" have referred to the role of the actor/actress and to artists/actors themselves. In the 18th century in French "person" got the meaning it now has... referring to every man/woman/people.



Sitä, että myös Jeesus on Jumala (mutta Jumalahan ei kuole) perustellaan usein Jesajan tekstillä
Jes. 9: 5:
"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas."

Jos tämän tekstin perusteella voidaan väittää, että Jeesuskin on Jumala, yhtä hyvin voidaan sanoa, että Jeesus on myös Isä. Lakkaako Isä siis olemasta, kun Poikakin on Isä? Onko taivaallisella valtaistuimella sylikkäin kaksi Jumalaa? Vai eikö valtaistuimella istukaan muita kuin Jeesus? Mutta kuka siellä istui sillä hetkellä, kun Jeesus oli kuollut ja haudattu?

That even Jesus is God (but God doesn't  die, does he) is often argued by Isaiah' text
Isaiah 9: 6:
"For unto us a child is born, unto us a son is given: and the government shall be upon his shoulder: and his name shall be called Wonderful, counsellor, The Mighty God, The everlasting Father, The Prince of Peace."

If someone can say on the basis of this text that Jesus is a God, we can say that Jesus is also a Father. But what happens to the Father, if the Son also is a Father? Are there two Gods on the heavenly throne, one in the bosom of the other? Or is there anyone else but Jesus alone? But who were sitting there when Jesus was died and sleeping in the tomb?




Tämäntapaisiin järjettömiin mietiskelyihin ajaudumme väistämättä, ellemme tarkoin seuraa profeettojen ja Jeesuksen ilmoitusta Jumalasta.
Mielestäni Jesaja on antanut hyvän vastuksen.

Jes. 7: 14:
"... Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel", joka merkitsee Jumala meidän kanssamme.
Tämän nimen mukaisesti Poika on Isänsä 100%:nen kuva. Isän ja Pojan yhtäläisyys ei tarkoita kuitenkaan ulkoista yhdennäköisyyttä, sillä Isä on Henki, jota ei voi nähdä, mutta Poika tuli ihmiseksi, jonka monet todistajat näkivät. Jumalallinen ykseys on henkistä samankaltaisuutta ja yhtenevyyttä sanojen, tekojen, periaatteiden, päämäärien, tahdon yms. suhteen. Se on täydellistä yhteyttä Hengessä... Pyhässä Hengessä.

We may face this kind of stupid questions if we don't accurately follow the message of the prophets and Jesus himself.
I think Isaiah has given a good answer.

Isaiah 7: 14:
"... Behold a virgin shall conceive, and bear a son, and shall call his name Immanuel"... God with us.
According to this name the Son is a 100% picture of his Father. However the equality between the Father and the Son is not in appearance, for the Father is a Spirit, whom we can't see, but the Son became man, whom many witnesses saw. The divine unity means mental similarity and ident words, acts, principles, aims, will etc. It is perfect connection in Spirit... in the Holy Spirit.




Jeesus itse todistaa tästä ykseydestä
Joh. 10: 30:
"Minä ja Isä olemme yhtä"

Sama jae hepreaksi:
אני ואבי אחד אנחנו
... ja tämä suomeksi:
minä ja isä yksi me

Jumala on Henki (Joh. 4: 24). Siksi myös hänen ominaisuutensa ovat erilaiset kuin meidän rajallisten kehoon sidottujen olentojen, jotka olemme enkeleitäkin alemmalla tasolla. Jeesuksen sanojen merkitys Isän ja hänen välisestä ykseydestä saattaa jäädä meille hämäräksi, sillä inhimillisessä elämässä ei ole mitään vastaavaa, johon voisimme verrata Isän ja Pojan syvää yhteyttä... ykseyttä. Ei edes inhimillinen avioliitto, johon jatkuvasti viitataan kolmiyhteisyyden ("kolmiyhteinen" ei esiinny Raamatussa kertaakaan) puolustamiseksi. Avioliitossa on kaksi eri ihmistä yhdessä, mutta Isä ja Poika ovat yksi.

Haluan sanoa myös pari sanaa 1. Moos. 1: 27:sta. Olen kuullut monta kertaa sellaista opetusta (ja ehkä joskus uskonutkin niin), että ihminen = mies + nainen. Näin ollen nainen olisi yksikseen pelkkä puolikas, samoin mies yksikseen. Haloo, haloo! Silloin olisi myös Jeesus ollut pelkkä ihmisen puolikas, ja miten naisparoilla olisi lainkaan pelastumisen mahdollisuutta!

Kun kolminaisuutta perustellaan inhimillisellä aviosuhteella, mielestäni pitäisi ajatella hiukan nokkaansa pidemmälle. Mies ja nainen, jotka ovat kaksi eri ihmistä, tulevat "yhdeksi lihaksi" lapsessaan/lapsissaan. Lasten "liha" rakentuu vanhempiensa geneettisestä perimästä.

Okkultismissa (ja myös kabbalassa) jumaluus rinnastetaan ihmisen seksuaalisuuteen ja miehen ja naisen suhteeseen. Mutta pitääkö tällaisia okkultismin ideoita tuoda kristillisyyteenkin ja vielä vastoin Jumalan omaa ilmoitusta! Laulujen laulussa kuvataan kyllä sulhasen ja morsiamen suhteella Jumalan/Jeesuksen suhdetta seurakuntaan... mutta ei jumaluutta.

Ihmisinä emme voi täysin ymmärtää jumalallista yhteyttä... ykseyttä. Mutta jos saamme olla pelastettujen joukossa, meillä on koko ikuisuus ottaa asiasta selvää... paremmalla ymmärryksellä ja taivaallisten virheettömien tietojen avulla.

Jesus proves of this unity
John 10: 30:
"I and my Father are one"

The same verse in Hebrew:
אני ואבי אחד אנחנו
... and translated:
I and the Father one we 

God is a Spirit (John 4: 24). Therefore also his features are different from us, who are limited to flesh and body, and who even are on lower level than the angels. Maybe we can't even understand Jesus' words of his unity with the Father, because we don't have nothing like that in our human life. Not even the human marriage, to which many people have referred. In marriage there are two people together, but the Father and the Son are one.

Now I want to say something also about Gen. 1: 27. I have heard many times such teaching that human being/people = husband/man + wife/woman. If so, then a woman alone is only a half and the same thing with a man alone. Hi, hi! Then even Jesus was a half of a man, and how could women ever be saved!

I think we must think more further if we try to argue the Trinity by the human marriage. Man and woman, two people, become "one flesh" in their child/children. Children's flesh is made of the genome of their parents.

In Occultism (and also in Kabbalah) the deity is contrasted with human sexuality and the affairs of male and female. But are this kind of ideas needed even in the Christianity, and more over against the information of God! In the book of Song of Songs the relationship of God/Jesus and his children/congregation is symbolised by the affairs of the groom and bride... but not the deity.
  In Occultism ( and also in Kabbalah) the deity is contrasted with human sexuality and the affairs of male/man and female/woman. But are this kind of ideas needed even in the Christianity and against the information of God!






Lukekaamme lisää Jeesuksen sanoja hänen ja Isän ykseydestä:
Joh. 5: 19
"... Poika ei voi itsestään mitään tehdä, vaan ainoastaan sen, minkä hän näkee Isän tekevän; sillä mitä Isä tekee, sitä myös Poika samoin tekee."

Joh. 5: 30:
"En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt."

Joh. 8: 28:
"... Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan maasta, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut." (vrt. 2. Moos. 3: 14)

Joh. 10: 37, 38:
"Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää minua uskoko.
Mutta jos minä niitä teen, niin vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."

Joh. 12: 45:
"Ja jokainen, joka näkee minut, näkee hänet, joka on minut lähettänyt."
Jumallisen ykseyden perusteella Jesajakin saattoi kutsua Jeesusta Jumalaksi ja Isäksi. Jumala/Isä on Jeesuksessa läsnä... Jumala meidän kanssamme = Immanuel. Jumalaa, joka on Henki, ei ihminen voi nähdä, mutta lihaksi tullut Jumalan Sana, Jeesus, on ollut tässä ajallisessa maailmassa silmin nähtävä ja käsin kosketeltava ihminen.

Joh. 14: 10, 11:
"Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; Ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen. Uskokaa minua, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa; mutta jos ette, niin uskokaa itse tekojen tähden."

Joh. 17: 20, 21, 22:
"Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä."
Näissä jakeissa esiintyvä sana "yhtä" on heprean tekstissä אחד (echad) = YKSI.

Let's read more Jesus' words of the unite between him and the Father:
John 5: 19:
"... The Son can do nothing of himself, but what he seeth the Father do: for what things soever he doeth, these also doeth the Son likewise."

John 5: 30:
"I can of my own self do nothing: as I hear, I judge: and my judge is just; because I seek not mine own will, but the will of the Father which hath sent me."

John 8: 28:
"When ye have lifted  up the Son of man, then shall ye know that I am he, and that I do nothing of myself; but as my Father hath taught me, I speak these things." (compare Ex. 3: 14)

John 10: 37, 38:
"If I do not the works of my Father, believe me not.
But if I do, though ye believe not me, believe the works: that ye may know, and believe, that the Father is in me, and I am in him."

John 12; 45:
"And he that seeth me seeth him that sent me."
On the basis of the divine unity even Isaiah could call Jesus the God and the Father. God/the Father is present in Jesus... God is with us = Immanuel. A human being can't see God, who is a Spirit, but many people have been able to see and touch Jesus, who is God's Word made in flesh.

John 14: 10, 11:
"Believe thou not that I am in the Father, and the Father in me? the words I speak unto you I speak not of myself: but the Father that dwellers in me, he doth the works.
Believe me that I am in the Father, and the Father in me: or else believe me for the very works' sake."

John 17: 20, 21, 22:
"Neither pray I for these alone, but for them also which shall believe on me through their word;
That they all may be one; as thou, Father, art in me, and I in thee, that they also may be one in us: that the world may believe that thou hast sent me.
And the glory which thou gavest me I have given them; that they may be one, even as we are one."
The word "one" is in Hebrew אחד (echad) = ONE.









Isän ja Pojan välillä vallitsee täydellinen ykseys. Samoin sen tulisi vallita Jumalan ja hänen lastensa välillä sekä näiden kesken. Miten tällainen ykseys on mahdollista? Ainoastaan Pyhän Hengen kautta!

Pyhä Henki on Isän henki (Joh. 14: 26), ja Pyhä Henki on myös Jeesuksen henki (Joh. 15: 26).
Pyhä Henki edustaa sekä Isää että Jeesusta. Vaikka Jeesus meni Isän luo, hän on kuitenkin Pyhässä Hengessä omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti (Matt. 28: 20). Lähettäessään Pyhän Hengen Jeesus sanoi tulevansa itse seuraajiensa tykö (Joh. 14: 16, 17). Jeesus ei halunnut jättää omiaan "orvoiksi" eli "isättömiksi" - englanniksi fatherless- (Joh. 14: 18), vaan lähetti Toisen Puolustajan, Pyhän Hengen olemaan heidän kanssaan. Pyhän Hengen kautta meillä on yhteys sekä Poikaan että Isään!

Kolmen jumalallisen persoonan sijaan minä näen vain yhden ainoan jumalallisen persoonan... Isän, jolla on Jeesuksen kasvot ja jonka Henki on pyhä. Jumala on Yksi!

There is an absolute unity between the Father and the Son. Even so should be between God and his children and also among them. How is this kind of unity possible? Only through/in the Holy Spirit!

The Holy Spirit is the spirit of the Father (John. 14: 26), and the Holy Spirit is also the spirit of the Son (John 15: 26). The Holy Spirit represents both the Father and Jesus. Thou Jesus went to the Father, in the Holy Spirit he'll be with us until the end of the world (Matthew 28: 20). When Jesus promised to send the Holy Spirit to his followers he promised himself to come (John 14: 16, 17). Jesus didn't want to leave his children orphans/comfortless -"fatherless" (John 14: 18), but sent them another Comforter, the Holy Spirit. Through/in the Holy Spirit we have connection both to the Son and Father!

Instead of three divine persons I can see only one divine person... Father, who has Jesus' face and whose Spirit is holy.  God is One!





Mitä ajattelet tästä?
What do you think of this

https://www.youtube.com/watch?v=aFGHerqhSC8

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti