lauantai 10. kesäkuuta 2017

Isän ojennetut kädet* Father's extended hands

Kuten olen jo moneen kertaan tainnut mainita Joh. 17: 3 on minulle tärkein Raamatun jae, jonka perusteella uskon, että on vain yksi Jumala, ISÄ. Koen tuon tekstin Jeesuksen omaksi uskontunnustukseksi. Jeesuksen sanojen mukaan on vain yksi ainoa Jumala, Isä, joka on lähettänyt hänet.

Perhaps I have already mentioned many times that John 17: 3 is the most important Bible text for me, on which I believe that there is only one God, the FATHER. I think that this verse is Jesus´own confession. According to Jesus' words there is only one God, the Father, who has sent him.

Jeesus ei kutsu itseään Jumalaksi, eikä hän myöskään mainitse mitään Pyhän Hengen jumaluudesta/jumalallisesta persoonasta. Jeesuksen uskoon (vrt. Ilm. 14: 12) sisältyy siis vain yksi ainoa Jumala, Isä.

Jesus doesn't call himself God, nor does ne mention anything about the divinity/divine person of the Holy Spirit. Thus there is only one God in the faith of Jesus (compare Rev. 14: 12), and that is the Father.

Tässä jakeessa Jeesus sanoo Isän lähettäneen hänet. Tämän saman seikan Jeesus on sanonut ainakin 34 kertaa Johanneksen evankeliumissa. Jokainen voi itse tarkistaa asian Johanneksen tekstistä:
3: 17
5: 23, 24, 30, 36, 37, 38
6: 29, 38, 44, 57
7: 16, 29, 33
8: 16, 18, 26, 29, 42
9: 4
10: 36
11: 42
12: 44, 45, 49
14: 24
15: 21
16: 5
17: 3, 8, 18, 21, 23, 25

In this verse Jesus says that God had sent him. Jesus has said the same thing at least 34 times in the gospel of John. You can check them in the texts of John:
3: 17
5: 23, 24, 30, 36, 37, 38
6: 29, 38, 44, 57
7: 16, 29, 33
8: 16, 18, 26, 29, 42
9: 4
10: 36
11: 42
12: 44, 45, 49
14: 24
15: 21
16: 5
17: 3, 8, 18, 21, 23, 25


Kaikissa näissä 34 jakeessa esiintyy heprean verbi שלח (shalach), joka merkitsee
1. päästää vapaaksi/irti
2. ojentaa käsi
3. päästää menemään
4. lähettää

In all these 34 verse there is a Hebrew verb שלח (shalach), which means
1. set free
2. stretch out the hand
3. let go
4. send

Minusta on sangen mielenkiintoista, miten tämä sama verbi esiintyy myös Vanhan Testamentin vedenpaisumus-kertomuksessa (1. Moos. 8. luku). Nooa lähetti kaarneen/korpin tiedustelulennolle, ja hän päästi kolme eri kyyhkystä menemään ja tutkimaan vesien laskemista. Kun ensimmäinen kyyhkynen ei löytänyt lepopaikkaa arkin ulkopuolelta, Nooa ojensi kätensä ja otti sen takaisin arkkiin. Samaa verbiä שלח  (shalach) käytetään siis sekä lähettämisen että vastaanottamisen yhteydessä. Sekä lähettäminen että vastaanottaminen tapahtuu käden/käsien avulla.

I find it very interesting that the same verb is present also in the story of the Flood in the Old Testament (Gen. 8th). Noah sent a raven to find out the depth of the waters, and he let three doves to go and find some trees. When the first dove didn't find any place for rest outside the ark, Noah stretched out his hand and took it back into the ark. The same verb שלח (shalach) has been used both with sending and receiving. Both are done with hands.

Jumala on Henki (Joh. 4: 24), emmekä voi varmuudella tietää, onko hänellä fyysistä muotoa tai konkreettisia käsiä. Kuitenkin heprean verbin merkitykset puhuvat minulle äärimmäisen kauniisti Isän rakkaudesta meitä kohtaan. Isä ojensi kätensä meitä kohtaan Jeesuksessa ja päästi Poikansa (vrt. Joh. 1: 1, 14) menemään ja toteuttamaan laatimansa pelastussuunnitelman. Jeesuksen täydellinen onnistuminen tuossa tehtävässä merkitsee meidän syntisten pääsemistä vapaaksi/irti synnin kahleista. Ylistys ja kunnia yhdelle ja ainoalle Jumalalle, meitä rakastavalle Isälle! Hänen kätensä ovat jo vastaanottaneet voittosaatossa ylös nousseen Jeesuksen, ja hänen kätensä ovat avoimina vastaanottamaan kaikki, jotka asettuvat Karitsan puolelle tässä viimeisessä taistelussa.

God is a spirit (John4: 24), and we can not possibly know if he has a physical shape or concrete hands. However the meanings of the Hebrew verb are describing me very beautifully the Father's love for us. The Father stretched out his hands in Jesus and let his Son (compare John 1: 1, 14) go and fulfil his plan of salvation. The perfect succession of Jesus in this task means that we are set free from the chains of sin. Praise and honour to the only God, the Father, who loves us! His hands have already received Jesus when he raised up in the triumph, and his hands are still open to receive all, who shall stand on the side of the Lamb.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti