lauantai 2. huhtikuuta 2016

Isältä Pojalle * From the Father to the Son

Heprealaiskirjeen kirjoittaja mainitsee kirjeensä alkupuolella, että Jeesus on niin paljon enkeleitä korkeampi kuin hänen PERIMÄNSÄ nimi on heidän nimiään jalompi (Hepr. 1: 4).

The author of the Hebrews writes that Jesus is as much higher to the angels as the name he has inherited  is more excellent than the names of the angels (Hebrews 1: 4).

Saksalainen teologi Franz Delitzsch (1813 - 1890), joka on kääntänyt Uuden Testamentin hepreaksi seuraten Peshittan sanavalintoja, on käyttänyt kyseisessä jakeessa heprean verbiä נחל (nachal), joka merkitsee mm. pitää omanaan, ottaa omakseen, jakaa perintöosaksi, saada osakseen, periä.

A German theologian Franz Delitzsch (1813 - 1890) who has translated the New testament into Hebrew following Peshitta's diction has used in the this verse a Hebrew verb נחל (nachal) meaning own, have, get, inherit.

Mistä nimestä voisi olla kysymys?

What name it might be?

Jumalan nimi on pyhä, ja Jeesus opetti Isä meidän rukouksessa rukoilemaan "pyhitetty olkoon sinun nimesi". Matt. 6: 9:ssä oleva verbi on קדש (qadash), joka merkitsee yleisestä käytöstä eristämistä, Jumalan käyttöön omistamista.

God's name is holy and even Jesus taught to pray "hallowed be thy name". The Hebrew verb in Matthew 6: 9 is קדש (qadash) meaning to isolate from the general use, to limit to the use of God.

Mikä nimi on onnistuttu säilyttämään poissa yleisestä käytöstä, mutta kuitenkin omistamaan Jumalan käyttöön ja ilmoitukseen?

What is the name which has successfully been isolated from the general use but however limited to God's own use and information?

Sellaisia nimiä on vain yksi. Se löytyy 2. Moos. 3: 14:sta. Nimi on "MINÄ OLEN" eli hepreaksi אהיה Ehjee.

There is only one such name. It's informed in Gen. 3: 14. The name is "I AM" or in Hebrew אהיה Ehyeh.

Nimi esiintyy Vanhassa Testamentissa noin 40 kertaa, mutta kuitenkin niin ettei siihen monikaan ole kiinnittänyt mitään huomiota. Nimen merkittävin julkaiseminen tapahtui Siinailla palavassa pensaassa Mooseksen kasvojen edessä.

The name occurs in the Old Testament about 40 times but in a way that very few readers have noticed it. The most significant publication of the name happened at Sinai in the burning bush before Moses.

Jumala on soluttanut tuon nimensä viisaasti Vanhan Testamentin muuhun tekstiin niin, ettei siitä ole tehty koskaan mitään matraa yleiseen käyttöön. Sama koskee Jeesuksen tapaa käyttää tuota samaa nimeä. Kaikki kerrat, jolloin Jeesus käytti Isän arvovaltaista nimeä löytyvät Johanneksen evankeliumista.

Very wisely God has infiltrated his name among other text in the Old Testament so that nobody has ever made a mantra of it for the general use. It's the same thing with Jesus how he used Father's name. Every time he used that name is mentioned in John's gospel.

Joh./John 4: 26; 6: 20, 35, 48; 8: 12, 18, 24, 28, 58; 9: 5; 10: 9, 11, 14, 36; 11: 25; 14: 6; 15: 1; 18: 5, 6, 37

Tämä pyhä nimi periytyy Isältä Pojalle sillä perusteella, että Poika voitti Kuoleman, ja saattoi näin ollen sanoa "minä olen ylösnousemus ja elämä". Pojan elämä on yhtä ikuista kuin Isän! EHJEE... MINÄ OLEN!

The reason why this holy name has been inherited from the Father to the Son is that the Son defeated the Death and so he could say "I am the resurrection and the life". The
life of the Son is as everlasting as the life of the Father! EHYEH... I AM!

3 kommenttia:

  1. Selailin juuri Texe Marrs'in kirjaa Codex Magica. Kirja on täynnä okkultistisia merkkejä ja symboleita, joita vilisee jokapäiväisessä mediassa ja hyvin paljon maailman johtajia esittävissä kuvissa. Maagiset merkit ja symbolit ovat peräisin Babyloniasta ja Egyptistä, mutta juutalaiset ortodoksirabbit ovat välittäneet ne eteenpäin illuminaattien, vapaamuurareitten, kabbalistien, newagelaisten yms. oppien kautta. Alkemististen, astrologisten, numerologisten yms. merkkien ja symbolien joukossa komeilee myös neljä heprean konsonanttia יהוה. Tetragrammi on ollut kaikkina aikoina "yleisessä käytössä" salaseurojen yms. pimeissä rituaaleissa.

    VastaaPoista
  2. Tetragrammin "yleisestä käytöstä" alkemiassa ja mystiikassa todistaa myös Alexander Roob'in kirja Alchemy and Mysticism.

    VastaaPoista
  3. Vaikka tetragrammi on varsinainen voiman avain okkultistisissa piireissä, sen julkistamista alan kirjallisuudessa näytetään vältettävän. Siksi ymmärrän hyvin, kun Jerusalemin yliopiston kabbalapappi suuttui taiteilija Kauko Allénille, kun tämä oli maalanannut tetragrammin avoimesti omiin kabbalamaalauksiinsa... ja lisäksi hajottamalla sen konsonantti/taulu -systeemillä.

    VastaaPoista