perjantai 9. marraskuuta 2018

Pahan juuri * Evil root

Paavali kirjoittaa, että "rahan himo on kaiken pahan juuri" (1. Tim. 6: 10). Näin lienee ollut niin kauan kuin ihmiset ovat käyttäneet rahaa. Mutta rahanhimo on noussut ylettömäksi. Rahan perässä juokseminen on minusta käsittämätöntä siksi, kun loppujen lopuksi ihminen tulee hyvin pienellä toimeen ja pienistä varoistaan huolimatta hän voi elää onnellisen elämän. Yletöntä omaisuuden määrää on mahdotonta kuluttaa elämän aikana, eikä kukaan saa kuitenkaan mitään mukaansa hautaan.

Apostle Paul writes: "For the love of money is the root of all evil" (1. Tim. 6: 10). This has probably been as long as people have spent money. But avarice has become excessive. It is incomprehensible to run after money so terribly, when man will finally make a living with very little money and still have a happy life. It's impossible to spend excessive property during lifetime and however nobody gets anything to the grave.

Mutta oliko raha olemassa jo Edenissä? Entä taivaassa, jossa Lucifer ja kolmannes enkeleistä lankesivat? Enpä usko, sillä kaupankäynnin keksijä on Lucifer  (Hes. 28: 16, 18). Mutta mikä sitten oli Luciferin lankeamisen syy, ellei se ollut raha?

But I wonder whether money existed already in Eden? Or in heaven where Lucifer and the third of the angels fell into sin? I don't think so, because it's Lucifer that invented trade/marketing (Eze. 28: 16, 18). But what was the reason to Lucifer's fall if not money?

Hes. 28: 17:ssa Luciferin synniksi mainitaan ylpistyminen oman kauneutensa ja ihanuutensa tähden.
Olen kuitenkin taipuvainen ajattelemaan, että ylpeys ei ollut ensisijainen tekijä Luciferin lankeemuksessa, vaan että se oli seurausta hänen alemmuuden ja riittämättömyyden tunteestaan. Huomattuaan, ettei hän olekaan ensimmäinen ja korkein taivaassa, kateus hiipi hänen sydämeensä. Kateus ja ylpeys ovat saman kolikon eri puolia. Luciferin sydämeen tuli ensin kateus ja sitten ylpeys.

Pride of his beauty and wisdom is mentioned in Eze. 28: 17 as Lucifer's sin. However I tend to think that pride was not the primary factor in Lucifer's fall, but that pride was the result of his feelings of inferiority and inadequacy. When he noticed that he is not the first and the highest one in heaven, envy sank to his heart. Pride and envy are the two sides of the same coin. It was envy that came first to Lucifer's heart, and then pride.

Kateus Jumalaa ja hänen Poikaansa kohtaan sai Luciferin julistamaan: "Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle pohjimmaiseen Pohjolaan. Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi" (Jes. 14: 13, 14).
Miten selvästi nuo sanat ilmaisevatkaan Luciferin tuntemaa alemmuutta itseään korkeamman Jumalan edessä.

Envy of God and his Son made Lucifer proclaim: "I will ascend into heaven, I will exalt my throne above the stars of God: I will sit also upon the mount of the congregation, in the sides of the north: I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High" (Isa. 14: 13, 14). How clearly those words are expressing the inferiority Lucifer felt before the highest God.

Ensimmäinen asia kateudesta eroon pääsemiseksi on sen tunnistaminen ja tunnustaminen (vähintäin itselleen), mutta sitä Lucifer ei halunnut tehdä. Sen sijaan hän alkoi ihailla itseään unohtaen samalla sen tosiseikan, että hän oli saanut kaikki kykynsä ja lahjansa Luojalta. Hän piti Jumalalta saamiaan lahjoja itsestäänselvyytenä ja omana ansionaan. Hän alkoi raivoisasti tavoitella yhä korkeampia asioita aivan samoin kuin rikkauksia tavoittelevat ihmiset tekevät. Kateus on siis myös rahanhimon mehevin juuri!

The first thing to get rid of envy is to recognise and acknowledge it (at least to yourself), but Lucifer did not want to do that. Instead of that he began to admire himself and forgot at the same time that he had got all his talents and gifts from the Creator. He kept the gifts he received from God as a matter of self-esteemed and his own merits. He started furiously to seek higher and higher things just as people who are looking for more wealth. Envy is even the luscious root of avarice!

Kateellisen ihmisen ei ole hyvä olla itsensä kanssa, mutta ei kateuden kohteenakaan ole mukava olla!
Ajatelkaamme vaikka vain 1. Mooseksenkirjan antamia esimerkkejä. Kateuden tähden
* Kain tappoi veljensä Abelin (1. Moos. 4: 3 - 8)
* Abrahamin piti erota veljenpojastaan Lootista (1. Moos. 13: 2 - 11)
* Saaran ja Haagarin välille syntyi kitkaa (1. Moos. 21: 8 - 10), jonka seurauksena
* Abraham karkoitti Haagarin ja Ismaelin (1. Moos. 21: 14), jonka seurauksena
* Abrahamista polveutuvat kansat ovat vieläkin sotajalalla toisiaan vastaan
* Jaakob vei petoksella esikoisuuden Esaulta (1. Moos. 27: 1 - 29), jonka seurauksena
* Esaun jälkeläiset (edomilaisten) muistivat tuon petoksen vielä satoja vuosia myöhemmin eivätkä sallineet israelilaisten kulkea maittensa halki (4. Moos. 20: 21)
* Laaban kohteli petollisesti Jaakobia (1. Moos. 30: 25 - 31: 18)
* Joosefin veljet myivät hänet Egyptiin (1. Moos. 37: 12 - 28)

It's not easy to live carrying envy in one's own heart, neither it's comfortable to live as an object of someone other's envy! Let's take some examples from the Genesis. Because of envy
* Cain killed his brother Abel (Gen. 4: 3 - 8)
* Abraham had to separate from his nephew Lot (Gen. 13: 2 - 11)
* Some troubles arose between Sarah and Hagar (Gen. 21: 8 - 10), and as a result of that
*Abraham had to send Hagar and Ismael away (Gen. 21: 14), and as a result of that
* the nations that descend from Abraham are still in battle with each other
* Jacob deceived Esau and got the blessing (Gen. 27: 1 - 29), and as the result of that
* the descendants of Esau (the Edomites) remembered the fraud even hundreds of years later and didn't allow the Israelites go through their land (Num. 20: 21)
* Laban deceived Jacob (Gen. 30: 25 - 31: 18)
* The brothers of Joseph sold him to Egypt (Gen. 37: 12 - 28)

Tässä on vain muutamia esimerkkejä kateuden vaikutuksista ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Miten paljon surua ja kärsimystä noihin kertomuksiin sisältyykään! Mutta on olemassa myös hyvä uutinen, että kateuteen on olemassa lääke. Se lääke on rakkaus, sillä "rakkaus ei kadehdi" (1. Kor. 13: 4).  Johannes löysi tuon lääkkeen ja neuvoi meillekin oikean tien sen luo (1. Joh. 4: 7 - 21). Jumala on RAKKAUS. Vain Jumala voi kitkeä sydämestämme kaikki kateuden juuret ja vapauttaa meidät nauttimaan omasta pienestä elämästämme ja iloitsemaan toistenkin onnesta ja menestyksestä.

These are just some examples of the effects of envy in human life. How much sorrow and suffering these stories involve! But there is also a good news, that there is a medicine against envy. And it is love, for "charity envieth not" (1. Cor. 13: 4). John did find that medicine and told the right way even to us (1. John 4: 7 - 21). God is LOVE. Only God is able to weed every root of envy from our heart and make us free to enjoy of our own little life and be happy even of other people's happiness and success.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti